Volkswagen v rámci svojho plánu na zníženie nákladov a obmedzenia nemeckých aktivít skúma alternatívne využitie pre svoje továrne v Drážďanoch a Osnabrücku. Vedenie chcelo pôvodne zavrieť niekoľko závodov v Nemecku, narazilo však na odpor odborov.
Nemecký automobilový koncern Volkswagen (VW) rokoval so svojimi čínskymi partnermi o možnosti investovať do závodov automobilky v Nemecku. Agentúre Reuters to potvrdil šéf spoločnosti Oliver Blume. Už minulý týždeň agentúra písala o záujme čínskych automobiliek o továrne Volkswagen určené na uzavretie.
„V Číne máme úzke partnerstvá a samozrejme prebehli rozhovory, ale žiadne konkrétne rozhodnutia nepadli,“ odpovedal Blume agentúre Reuters na otázku, či by uvažoval o predaji nemeckej továrne čínskemu investorovi.
Traja čínski partneri
S Blumom agentúra hovorila na okraj berlínskej konferencie v Berlíne organizovanej denníkom Die Welt. Volkswagen má v Číne troch partnerov v spoločných podnikoch – SAIC, FAW a JAC. Vlastní tiež podiel v čínskom startupu Xpeng, ktorý sa zaoberá výrobou elektromobilov, pričom žiadny z nich nemá v súčasnej dobe výrobné závody v Európe.
Volkswagen v rámci svojho plánu na zníženie nákladov a obmedzenia nemeckých aktivít skúma alternatívne využitie pre svoje továrne v Drážďanoch a Osnabrücku.
Vedenie chcelo pôvodne zavrieť niekoľko závodov v Nemecku, narazilo všakna odpor odborov.
Pred Vianocami sa spoločnosť dohodla s odbormi, že tento rok ukončí výrobu v Drážďanoch, kde má 340 zamestnancov a vyrába tam elektromobil ID.3, a v roku 2027 ukončí výrobu v Osnabrücku, kde 2300 zamestnancov vyrába model T-Roc Cabrio.
Na rokovania s čínskymi automobilkami agentúra upozornila už minulý týždeň s odvolaním sa na zdroj oboznámený so zámermi čínskej vlády. Kúpa továrne by Číne podľa tohto zdroja umožnila získať vplyv v renomovanom nemeckom automobilovom priemysle, ktorý je domovom niektorých z najstarších a najprestížnejších automobilových značiek.
Čínske spoločnosti investovali v Nemecku, ktoré je najväčšou ekonomikou v Európe, do mnohých odvetví, od telekomunikácií po robotiku. Ale výrobu automobilov tam zatiaľ nespustili, hoci Mercedes-Benz má dvoch veľkých čínskych akcionárov.
Výroba automobilov v Nmecku umožní Číne vyhnúť sa clám
Výroba automobilov v Nemecku by čínskym výrobcom elektromobilov umožnila vyhnúť sa plateniu ciel EÚ na elektromobily dovážané z Číny. Mohla by tak predstavovať ďalšiu hrozbu pre konkurencieschopnosť európskych výrobcov.
Čínske úrady si však vyhradzujú právo schváliť určité investície v zahraničí a pravdepodobne by sa do prípadnej ponuky zapojili hneď od začiatku. Zdroj však tiež upozornil, že rozhodnutie o investícii bude závisieť aj od postoja novej nemeckej vlády, ktorá vzíde z februárových volieb, k Číne.
Ekonomiky oboch krajín sa za 16 rokov vlády Angely Merkelovej hlboko prepojili, k čomu prispeli investície nemeckých automobiliek v Číne. Vzťahy však ochladli, pretože súčasná vláda sa usiluje o zníženie závislosti na Číne.
Lídri nemeckých automobiliek Volkswagen a BMW vlani v máji varovali pred zavedením nových ciel na dovoz elektromobilov od čínskych výrobcov do Európskej únie. Takýto krok by podľa nich mohol viesť k odvetným opatreniam, ohroziť ekologické plány EÚ a poškodiť automobilky, ktoré do EÚ dovážajú autá vyrobené v Číne.
MW z Číny do Európy dováža elektromobily značky Mini a elektromobily BMW iX3. Čína je navyše pre BMW druhým najväčším trhom po Európe, na celkových tržbách automobilky sa v prvom štvrťroku podieľala takmer tretinou.
Aj pre Volkswagen je Čína veľmi dôležitá. „Neverím v clá. Chcem, aby všetci súperili za rovnakých podmienok,“ uviedol šéf hlavnej značky VW Thomas Schäfer. „Vždy sú tu nejaké odvetné opatrenia (v reakcii na uloženie dovozných ciel),“ dodal.
Zavedenie dodatočných ciel by mohlo mať negatívny vplyv na dodržiavanie nových emisných noriem EÚ. Automobilky budú musieť na splnenie týchto noriem predávať viac elektromobilov, pri výrobe ktorých sú závislé od čínskych surovín pre batérie,
„Bez komponentov z Číny nebudú v EÚ žiadne automobily,“ uviedol Zipse. Dodal, že zavedenie ciel by zmarilo plány, ktoré majú EÚ postaviť na čelo znižovania uhlíkových emisií. „Bez zdrojov z Číny nebude v Európe žiadny Green Deal,“ povedal Zipse.
Spoločnosť Rhodium Group v nedávnej správe predpovedala, že EK uvalí na dovoz elektromobilov z Číny clá v rozpätí od 15 do 30 percent. „Aby prestal byť európsky trh pre čínskych výrobcov elektromobilov atraktívny, boli by pravdepodobne potrebné clá v rozpätí 40 až 50 percent,“ dodala.
Hodnota dovezených elektromobilov vyrobených v Číne do Európskej únie podľa FT dosiahla v roku 2023 11,5 miliardy dolárov. Vzrástla tak z 1,6 miliardy dolárov v roku 2020. Údaje zahŕňajú okrem áut čínskych značiek aj autá zahraničných značiek vyrobených v Číne.
Zdroj: hnonline.sk / InfoVojna