„Opery sa majú skladať tak, ako to Boh vloží do duše.“ Petr Iljič Čajkovskij
Myslím, že po poslednej „umeleckej kreácii“ Otvorenej kultúry ako jednej z platených odnoží Otvorenej spoločnosti na Slovensku, ktoré nám aktuálne pred ministerstvom kultúry predviedli jeden zo svojich mnohých „protestov“, už ani doteraz váhajúcich nenechali na pochybách, že zákon o mimovládnych organizáciách, ktorý ukončil pozitívnu diskrimináciu jednej časti spoločnosti nepožadovaním preukázania transparentnosti získavania ich finančných prostriedkov zo zahraničia a ich použitie, týmto vyrovnáva práva a povinnosti všetkých občanov voči štátu podľa zásady rovnosti pred zákonom.
Ďalšiu „umeleckú perlu“ organizujú 30. apríla pred budovou SND vo forme protestu, ktorým oslovia zrejme iba samých seba, pretože ich akcia je manuál z jedného centra a okopírovanie postupu ukrajinského konzula v Taliansku Andrija Kartyša, ktorý ako oficiálny zástupca Ukrajiny rovnakými frázami žiadal riaditeľa La Scaly o „zrevidovanie programu divadla, neotvorenie sezóny ruskou operou, o revíziu programu divadla zrušením ruských opier, aby sa neoddávalo žiadnym propagandistickým prvkom.“ Konzul kritizoval voľbu uviesť predstavenia ruskej hudby a recitál sopranistky Anny Netrebkovej. Konzul zdôraznil aj „veľké sklamanie a ľútosť“ v ukrajinskej komunite v Taliansku k umeleckým voľbám La Scaly, ktoré v posledných dňoch vyústili do online zbierky podpisov, ktoré žiadajú nielen o stiahnutie „Borisa Godunova“, ale aj všetkých ruských výstav. Výzva ukrajinského konzula bola z talianskej strany odmietnutá a účasť na operách si odbojkotoval on sám.
Podľa ukrajinského ministra kultúry je „odmietnutie predstaviteľov ruskej kultúry nevyhnutným krokom, ktorý musí vyspelá demokratická spoločnosť urobiť.“ Ukrajinský minister kultúry Oleksandr Tkačenko vyzval západných spojencov, aby bojkotovali ruskú kultúru a zdôraznil, že je potrebné pozastaviť vystúpenia Čajkovského a ďalších ruských skladateľov. „Bojkot ruskej kultúry,“ uviedol Tkačenko v Guardiane, „je dôležitým krokom, ktorý musí urobiť vyspelá demokratická spoločnosť. Spolu s politickými a ekonomickými sankciami sú potrebné, aby sme porazili ruský totalitný projekt.“
Teatro alla Scala v Miláne premiérou ruskej opery Boris Godunov, majstrovského diela Modesta Musorgského podľa rovnomennej drámy Alexandra Puškina, 7. decembra 2022 otvorilo opernú sezónu 2022/23 napriek protestom ukrajinského ministra kultúry, ukrajinského konzula v Miláne a demonštrujúcim aktivistom: „Politika sa nemá miešať s kultúrou.“ Opera predstavovala vizuálne pôsobivé stelesnenie ruskej kultúry a histórie. Spievalo sa v ruštine, bola presiaknutá ruskými pravoslávnymi alegóriami a ruským historickým prostredím.
Operu Boris Godunov poctil svojou účasťou taliansky prezident Sergio Mattarella, ktorý uviedol: „Veľká ruská kultúra je neoddeliteľnou súčasťou európskej kultúry. Je to prvok, ktorý sa nedá vymazať, premiérka Georgia Meloni a najväčšia európska rusofóbka Ursula von der Leyen. Na počesť vzácnych osobností pred otvorením opony zaznela talianska hymna a óda na radosť. Predsedníčka európskej komisie poskytla médiám rozhovor, v ktorom povedala: „Milujem dobrú operu. Musorgskij je fenomenálny, Čajkovskij je tiež fenomenálny. Nemali by sme dovoliť Putinovi zničiť ruskú kultúru.“ Posledná veta je obrazom jej rozpoltenej osobnosti, plynúcej zo ziskov vojnového biznisu a dvojitého metra. Ona totiž s bruselskými rentiérmi v plnom rozsahu podporovala Oleksandru Koval, riaditeľku Ukrajinského knižného inštitútu a ministra kultúry Oleksandra Tkačenka, ktorí stiahli viac ako 100 miliónov tzv. „propagandistických kníh“ z verejných knižníc na Ukrajine vrátane Dostojevského a Puškina, atď., ktoré boli zaslané „na buničinu a do centier na recykláciu papiera.“ Minister povedal, že niektoré „ruské detské rozprávky a romantické romány budú uložené „pre odborníkov, študujúcich korene zla a totalitarizmu.“
Rozdrvenie ruských kníh pripravilo ukrajinské knižnice až o sto miliónov zväzkov. A dvaja najväčší ukrajinskí autori, Gogol a Bulgakov, ktorí písali v ruštine, boli tiež poslaní na buničinu !
Otvorená kultúra, ktorá svoje náklady na nekonečné protesty až doteraz nemusela nikomu transparentne vyčísliť, vo svojej pozvánke proti Anne Netrebko okrem iného uvádza: „Ukrajinské orgány oficiálne žiadajú o bojkot jej vystúpení, pretože ju považujú za nositeľku ruskej imperiálnej ideológie. Je tiež na ich sankčnom zozname.“ V prípade, ak je aj na neslávne známom Mirotvorci, nad čím EÚ zatvára oči, tak je v dobrej spoločnosti, lebo do tohto zoznamu Ukrajinci zapísali okrem mnohých iných aj Henryho Kissingera, Tuckera Carlsona, Roberta Fica, Viktora Orbána, atď. Tragédiou je, že mnohí z nich už nežijú. Darju Duginovú je krvavým červeným písmom prečiarknutá už ako „eliminovaná“,
Otvorená kultúra, ktorá sa hrdí tým, že usporiadala 22 protestov, 6 tlačových konferencií a zverejnila 8 hromadne podpísaných otvorených listov a na tlačovej konferencii predstavila aj odpočet ďalších platforiem: Kultúrny štrajk, ŠOK!, Študentstvo za Otvorenú Kultúru a KO!, Kultúrne odbory!, v rámci akcie na 30. apríla pred SND uvádza:
„Problematicky vnímame aj obnovenie spolupráce a hosťovania Netrebko vo svete.Jej vystúpenie na pôde SND môže byť zneužité na tvorbu pozitívneho obrazu Ruska v slovenskej spoločnosti.
Suma za vystúpenie v SND je extrémne vysoká. Je otázne, či sa enormné náklady podarí vykryť predanými lístkami.“
A keďže „najväčším problémom“ sa stala výška honoráru svetoznámych umelcov, ktorých máme tú česť privítať na Slovensku s nádejou, že sa vedeniu SND podarí uskutoční ďalší koncert, na porovnanie uvádzam:
SND predaj vstupeniek napokon spustilo 7. februára a už na ďalší deň hlásila oficiálna stránka divadla, že je vypredané, čiže vstupenky sa minuli za niekoľko hodín. Ceny vstupeniek boli od sumy 119 eur do 419 eur, pričom gala koncert Anny Netrebko je hradený z predaja vstupeniek a dvomi sponzormi.Honorár teda neplatia daňoví poplatníci, pretože nepôjde zo štátneho rozpočtu.
Dobrou správou je, že drvivú väčšinu vstupeniek vykúpili slovenskí diváci.
„Jedinou požiadavkou Anny Netrebko bola šatňa blízko pódia, aby mala hladký a krátky prechod počas pauzy, keď sa aj prezlieka. Inak nemá špeciálne požiadavky ani na catering, ani na nápoje, ani na kvety, proste nič,“ uviedla riaditeľka divadla.
V Budapešti bude koncert Jennifer Lopez. Štáb požiadal o vysokokvalitný nábytok, pohodlné pohovky a ďalšie funkčné nástroje, ktoré im pomôžu so zahriatím a naladením pred koncertom. Veľa kvetov žiadajú aj do šatne svetovej hviezdy. V súvislosti s cateringom konkrétne požiadali, aby to bol štandard s michelinskou hviezdou,“ povedal organizátor.
Hostitelia dostali aj špeciálnu požiadavku týkajúcu sa konzumácie nápojov: Jennifer Lopez je na očistnej a liečivej liečbe, a preto pije iba ovocné a zeleninové tekutiny, takže hviezda si ichob jednala veľa.
Maďarská tlač už predtým napísala, že ceny vstupeniek na koncert speváčky sú veľmi vysoké.
Najlacnejšia je 65 tisíc HUF, čo predstavuje 159, 99 Eur a VIP lístok stojí až za 610 tisíc HUF, čo je v prepočte 1 499,99 Eur. Napriek tomu sa zatiaľ predalo viac ako trinásťtisíc vstupeniek a podľa najnovších správ je v predaji len dvetisíc vstupeniek.
Aktuálny status Netrebko ako poprednej svetovej sopranistky potvrdil náš operný spevák Peter Dvorský slovami: „Anna Netrebko je Maria Callas súčasnosti.“
Operný spevák tenorista Pavol Bršlík, ktorý je v tomto roku nominovaný na Krištáľové krídlo a spieval po boku takých mien, ako je Anna Netrebko, Placido Domingo a Edita Gruberová, poskytol rozhovor, ktorým sa pridal k vlne odporu proti koncertu Anny Netrebko slovami: „Na margo koncertu musím povedať, že suma 230 000 eur, ktorá bola zverejnená, je trošku neprimeraná. Napriek všetkému si myslím, že v tomto období nie je tento koncert pre SND ani slovenskú kultúru veľmi potrebný. SND mohlo tých 230 000 použiť na niečo úplne iné. V čase, kedy si divadlo nemôže dovoliť „sekuriťákov“ a šatne sú v hroznom stave, dať toľko peňazí za jeden koncert, nemôže obhájiť nikto. Navyše si budú ľudia myslieť, že toľko zarábame všetci.“
K tomuto dodávam iba toľko: V milánskej La Scale 7. decembra 2024 viac ako dvanásť minút potlesku sa dostalo Sile osudu Giuseppeho Verdiho a svetovej umelkyni Anne Netrebko, ktorej za dlhých ovácií vďačného publika prišli osobne vzdať svoju poctu traja zvuční tenoristi: Plácido Domingo, José Carreras a Francuesco Meli.
Po potlesku sa podľa talianskej tlače ozvalo aj niekoľko „bučaní“, adresovaných sopranistke Anne Netrebkovej zo strany ukrajinských aktivistov, čo nikoho nezaujímalo. Nebola teda „vypískaná“, ako účelovo dezinformovali maintreamové médiá, ale naopak, dostalo sa jej najvyššej pocty a uznania.
Neviem, či sa pán tenorista z vlastného presvedčenia osobne zúčastní aj protestu proti Anne Netrebko, ale v takom prípade by mal byť pripravený aj na „pískanie“ a „bučanie“, lebo to patrí ku koloritu týchto akcií. A možno by sa skôr patrilo, aby dáme, s ktorou mal tú česť spievať, poslal ako privítanie u nás na Slovensku krásnu kyticu …
My ostatní sa pripájame k príhovoru riaditeľky SND Zuzany Ťapákovej:
„Je pre nás cťou privítať v Slovenskom národnom divadle takú výnimočnú hviezdu, akou je Anna Netrebko. Veríme, že tento koncert bude nezabudnuteľným večerom plným emócií, umenia a vzrušujúcich hudobných okamihov.“
A my ostatní dodávame: „Tešíme sa na ďalší galakoncert na Slovensku.“
Dana Bystrická
A Bratislavskí 72 pohlavníci už stoja s transparentmi v Angličtine pred divadlom ?
Takúto umelkyňu si nevie vážiť len obyčajný závistlivý chudák a žobrák.
Zopár šialencov len kazí dobré meno slovenskej kultúrnej obci a dáva najavo svetu, že Slovensko je zaostalá krajina, ktorá si neváži svetových umelcov. Dúfajme, že to je len dočasný export ukrajinského nezmyselného nacionalizmu a šovinizmu.