spot_img

Politickým vyhlásením a zneužitím detí na politické ciele hercami Bratislavského bábkového divadla by sa mal zaoberať Úrad komisára pre deti

„Ak pokazíte výchovu svojich detí, tak už veľmi nezáleží na čomkoľvek inom, čo urobíte.“   

Jacqueline Kennedyová

Členovia súboru Bratislavského bábkového divadla predniesli na verejnej generálke inscenácie Cez okraj žiakom základnej školy a gymnázia na Dunajskej ulici Vyhlásenie na podporu štrajkovej pohotovosti s politickým obsahom, čo je výslovným zneužitím našich detí na politické ciele tej časti politického spektra, ktoré doteraz nerušene chodilo „iba“ po školách a teraz sa odrazu „vlúdilo“ aj do bábkového divadla.

Herci Bratislavského bábkového divadla deťom oznámili, že vstúpili do celoslovenskej štrajkovej pohotovosti, ktorá bola vyhlásená 5. septembra.

„V ČÍTANÍ VYHLÁSENIA PLÁNUJEME NAĎALEJ POKRAČOVAŤ NA PREDSTAVENIACH PRE   Š K O L Y, či na tých s účasťou rodičov. Chceme ho prispôsobovať vekovej skupine, pre ktorú sú určené jednotlivé predstavenia.“

„Mladí ľudia si často nevedia predstaviť, že by prišli o svoju slobodu, berú ju ako samozrejmú vec,“ povedala umelecká šéfka divadla Katarína Aulitisová a dodala, že „deti dianie okolo seba často intenzívne vnímajú.“ Podľa ich úsudku tými pravými, ktorí by chceli vtlačiť ich kompasy do rúk našich detí bez vedomia rodičov, sú autori ( resp. iba čítači) tohto textu:

Milé deti, my členovia umeleckého súboru Bratislavského bábkového divadla, podporujeme štrajkovú pohotovosť, vyhlásenú platformou Otvorená kultúra.

Čo je to štrajk? Je to forma protestu, spôsob, ako vyjadriť názor a bojovať za svoje práva. Vstúpili sme do štrajkovej pohotovosti, lebo nám záleží na tom, aby sme tvorili v slobodnom a kreatívnom prostredí. Lebo nám prekáža kritický stav kultúry na Slovensku.

Cez bábkové divadlo a umenie vôbec chceme vás deti, ale aj nás všetkých viesť k tolerancii, rešpektu, pravde a k slobode. Pripomínať vám aj touto formou, ako byť empatickými, spravodlivými, čestnými. Ako vás však pripraviť na svet, ktorý je nepredvídateľný a stále viac agresívny? Na svet, v ktorom najvyššie autority – naša vláda – ukazujú, že lož nemá krátke nohy, ale sedemmíľové čižmy?

Ministerstvo kultúry chce rozhodovať, o čom, pre koho a ako máme tvoriť umenie. Prepúšťa z práce odborníkov, ak majú iný názor. Tvrdí, že kultúra má byť národná a žiadna iná. Za prejav národnej kultúry sa považuje aj ľudová rozprávka. Tá rozprávka, v ktorej dobro a zlo bojuje vždy férovo, podľa najlepšieho vedomia a svedomia.

Hrdinovia sú čestní, spravodliví, pravdovravní, láskaví, cnostní – teda úplný opak „hrdinov“, ktorí dnes sedia na ministerstve kultúry. Nemali by si z nich brať príklad práve oni? Žiadame odborné a kompetentné riadenie rezortu kultúry.

Žiadame zastavenie cenzúry a obmedzovania slobody tvorby. Múdrosť rozprávok je hlboká. Treba stále upozorňovať na to, že cisár je nahý. A dokazovať, že aj menšinový Janko Hraško môže mať sily za troch. A nestratiť nádej, že dobro nakoniec zvíťazí nad zlom.

Podľa § 2 ods. 1 zákona č. 176 o komisárovi pre deti a komisárovi pre osoby so zdravotným postihnutím a o zmene a doplnení niektorých zákonov: Komisár pre deti sa podieľa na ochrane práv detí podporou a presadzovaním práv priznaných dieťaťu medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.

Ide v prvom rade o medzinárodný Dohovor o právach dieťaťa, ktorého signatárom je aj Slovenská republika, v ktorom sa okrem iného uvádza, že detstvo má právo na osobitnú starostlivosť, nevyhnutnú ochranu a pomoc.

Na účely tohto Dohovoru sa rozumie ľudská bytosť do 18 rokov veku.

Článok 3 ods. 1 Dohovoru: Pri všetkých akciách, týkajúcich sa detí, či už podniknutých verejnými alebo súkromnými inštitúciami sociálnej starostlivosti, súdmi, správnymi orgánmi alebo zákonodarnými zbormi, najlepšie záujmy detí musia byť prvoradé.

Článok 4 Dohovoru: Zmluvné strany musia prijať všetky potrebné legislatívne, administratívne a iné opatrenia na uplatnenie práv, uznaných v tomto dohovore.

Podľa § 2 ods. 3 zákona o komisárovi pre deti: Každý má právo obrátiť sa na komisára pre deti vo veci porušovania práv dieťaťa alebo ohrozovania práv dieťaťa. (Teda aj autorka tohto článku).

Podľa § 4 ods. 1 písm. b) zákona: Komisár pre deti monitoruje dodržiavanie práv dieťaťa najmä vykonávaním nezávislého zisťovania plnenia záväzkov vyplývajúcich z medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná a uskutočňovaním výskumov a prieskumov na sledovanie stavu a vývoja v oblasti práv detí.

Komisár je oprávnený požadovať informácie a údaje na účely posúdenia dodržiavania práv dieťaťa a na účely monitorovania dodržiavania práv dieťaťa.

Podľa § 5 ods. 2 zákona: Ak komisár zistí skutočnosti nasvedčujúce, že porušovanie práv dieťaťa alebo ohrozovanie práv dieťaťa je závažné alebo sa týka väčšieho počtu detí, môže predložiť národnej rade mimoriadnu správu. Súčasťou mimoriadnej správy môže byť aj návrh, aby bola prerokovaná na najbližšej schôdzi národnej rady.

Keďže bábkoherci – aktivisti sa podľa vlastných vyjadrení chystajú v čítaní svojho Vyhlásenia naďalej pokračovať na predstaveniach aj na  školách, riešenie veci sa stáva neodkladným a môj článok je tak trochu aj zdvorilým podnetom pre pána Prof. MUDr. Jozefa Mikoška, PhD.

BRATISLAVSKÉ BÁBKOVÉ DIVADLO PODPORUJE Z VEREJNÝCH ZDROJOV FOND NA PODPORU UMENIA

Bratislavské bábkové divadlo s radosťou oznámilo, že od septembra 2024 opäť hrá v budove na Dunajskej ulici, ktorá je národnou kultúrnou pamiatkou a ktorej rekonštrukciu vo výške, 5, 2 milióna Eur zaplatil a odovzdal im do vienka Bratislavský správny kraj ako investor a správca.

Bábkové divadlo sa zároveň pochválilo aj svojimi projektami: Chromoškratkovia – služobníci Zuba času, ktoré z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Dobrodružno-filozofujúci príbeh o vzbure proti autoritám a výprave za zmúdrením formou puppetcinema podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia.

Bratislavské bábkové divadlo realizuje od novembra 2023  do decembra 2024 v rámci podprogramu Fondu na podporu umenia projekt nazvaný Čo sa to deje? Ten poskytuje prístup k umeniu deťom s obmedzenými možnosťami účasti na kultúrnych podujatiach, pričom všetky finančné náklady hradí školám projekt vrátane vstupného a cestovných nákladov, čo je možné uskutočniť takisto iba vďaka verejných zdrojov za podpory Fondu na podporu umenia, ktorý je aj hlavným partnerom projektu.

V Bratislavskom bábkovom divadle sa v máji predstavilo nezávislé divadelné zoskupenie Odivo s rozprávkou o Vlkovi, ktorý vypadol z knižky, ktoré bolo z verejných zdrojov takisto podporené Fondom na podporu umenia, ktorý je aj hlavným partnerom projektu.

Z uvedeného vyplýva, že štrajkujúci herci dostali kompletne zrekonštruovanú budovu s úplne novými svetelnými, zvukovými a javiskovými technológiami,

majú garantované platy, všetky náklady im platí štát, majú zabezpečené sociálne istoty, nehrozí im státie v rade  na Úrade práce,  projekty majú platené z verejných zdrojov s podporou Fondu na podporu umenia.Ak im k šťastiu chýba už len politika a politický boj, z tohto musia vynechať naše deti. „Deti nie sú veci, ktoré treba vytvarovať, ale ľudia, ktorých treba rozvinúť,“ povedal Jess Lear a v tomto herci Bratislavského bábkovéhodivadla svojím Vyhlásením hlboko sklamali našu dôveru.

Riešením ich nespokojnosti, ktorá ich vedie k štrajku, ktorý by ich sponzori radi dotiahli ku generálnemu štrajku proti občanmi  zvolenej vláde k akejsi druhej „nežnej revolúcii“, čo sa už začína prejavovať v ich snoch, by bolo napríklad zorganizovanie zbierky na svoje vlastné súkromné bábkové divadielko, kde by si na seba sami zarobili… Zbierky sa práve v ich brandži stali módou: Raz na tank, inokedy na televíziu, takže za dva dni sa od drobných darcov z radov dôchodcov a občanov topiacich sa v exekúciách raz-dva vyzbiera nejaký ten milión … A úplne transparentne.

Poznámka na záver: Bratislavské bábkové divadlo v upútavkách okrem iného  uvádza: „ V bábkovom divadle budeme hrať pre deti od 3 do 99 rokov.“ Neviem prečo, ale nevie ma opustiť kacírska, resp. konšpiračná myšlienka, že toto divadlo, ak to neustrážime, bude nasledovať osud Divadla P. O. Hviezdoslava, čo by sa nesmelo stať.

„Chyby prvej výchovy nás sprevádzajú cez celý život, preto najprednejšia stráž ľudského pokolenia je v kolíske.“ —  Jan Amos Komenský

Autor: Dana Bystrická

Zdroj: BratislavskyKraj – YouTube

Visited 954 times, 1 visit(s) today
spot_img

1 Komentár

  1. Milé bábky z umeleckého súboru Bratislavského bábkového divadla, prekáža vám kritický stav kultúry na Slovensku?
    Napr. tento: https://ariel.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/media/2023/12/406647732_7008062202581434_5671515201404986228_n-229×300.jpg ?
    Nuž Ministerstvo kultúry chce rozhodovať, o čom, pre koho a ako máme tvoriť umenie. Šimkovičovú pobúril tento obraz vystavený v Slovenskom rozhlase. Mali by ste ju v tom podporiť , lebo hrdinovia sú podľa vás cnostní .
    Dobro nakoniec naozaj zvíťazí nad zlom, len mu to chvíľu trvá.

    „Deti musia mať s dospelými veľa trpezlivosti.“ — Antoine de Saint-Exupéry

    „Váž si každého človeka, ale stokrát viac si váž deti a varuj sa, aby si neporušil ich detskú čistotu“ To vám odkazuje svetový klasik L. N. Tolstoj

ZANECHAJ KOMENTÁR

Zdaj komentár
Zadajte svoje meno

Podporte spravodajský portál Denník VV

  • Nezamykáme články
  • Necenzurujeme komentáre
  • Nezverejňujeme platené články

Viac info o podpore nájdete tu: PODPORTE VV

Pravidelná mesačná podpora

Jednorázová podpora

Newsletter - Denník VV

Prihláste sa na odber článkov. Dva krát do týždňa Vám zašleme zhrnutie najpodstatnejších komentárov a názorov, ktoré vyšli na našom webe :)

*Po vyplnení formuláru Vám zašleme potvrdzujúci email, ktorý je potrebné potvrdiť.

Mohlo by Vás zaujímaťČLÁNKY
Odporúčane pre Vás