spot_img

Dušan Piršel: K duševnému zdraviu našich detí

V posledných rokoch sa duševné zdravie detí a dospievajúcich pozorovateľne zhoršuje.

Depresia a samovražedné sklony sú vážne a narastajúce problémy, ktoré majú negatívny  dopad na mládež. To si vyžaduje zvýšenú pozornosť.

Problém je v tom, že spoločnosť je celkovo viac orientovaná na veci, ktoré sú hmatateľné, viditeľné, ako na to, čo cítime.

Duša je pre nás čosi veľmi abstraktné. Ak si zlomíme končatinu, nielenže to bolí, ale aj očami vidíme, že náš stav je zlý a ihneď vyhľadáme pomoc lekára.

Pri duši dokážeme ignorovať celé roky, že je niečo veľmi bolestivé a predstierame, že sme v pohode.

Problém je, že to sa nezahojí len tak samo. Zvyčajne to zostane kdesi mimo našej pozornosti a ohlási sa to v najťažšej chvíli, keď to nečakáme. 

Čítal som, že rezort školstva podporí duševné zdravie detí. Kým rezort školstva chystá príručky, učitelia a rodičia by si priali v školách zaviesť razantnejšie kroky.

Je veľmi dôležité učiť to, ako psychickým chorobám predchádzať. Učiť už deti, ako viesť spokojný život.

V tomto najväčšiu úlohu predsa hrá výchova a domáca pohoda každého jedného dieťaťa.

A kým si rodičia neuvedomia, že nimi zanedbaná výchova detí a malá pozornosť venovaná deťom z ich strany sú tými najväčšími problémami, prečo deti trpia, žiadne príručky na školách zázraky nespravia.

A keď sa začne dieťa psychicky rúcať, je samozrejme na vine škola, pretože rodič predsa urobil všetko, čo sa urobiť dalo.

Súhlasím s názorom, že  na školy sa často nakladá bremeno, ktoré by mal  často niesť niekto iný.

Diskusia o opatreniach na podporu duševného zdravia našich žiakov  sa často polarizuje medzi tými, ktorí veria v dlhodobé systematické riešenia, a tými, ktorí volajú po okamžitých a razantnejších zásahoch.

Verím tomu, že ministerské príručky môžu byť cenným nástrojom pre učiteľov, ale ich účinnosť bude závisieť od toho, či sa podarí presadiť ich reálne využívanie v školskom prostredí.

Rodičia a pedagógovia, ktorí žiadajú bezpečnostné opatrenia, psychológov a lepšiu podporu zo strany štátu, upozorňujú na akútnu potrebu riešenia situácie v školách.

Otázkou ostáva, či nájdeme rovnováhu medzi dlhodobou prevenciou a okamžitými krokmi, ktoré môžu predísť ďalším tragédiám.

Dobrá škola, to sú nielen nové vedomosti získané novými postupmi a prístupmi, to je aj dobrá

kooperácia učiteľ a  rodič, kvalitné medziľudské vzťahy v škole, efektívny personálny manažment,

podporujúca sociálna klíma v triedach, výchova humánnych postojov, hodnôt, názorov na život,

učenie sa zvládať stres a správne riešiť konflikty, a výchova takých osobnostných kvalít akými sú

altruizmus, tolerancia k odlišnostiam, súdržnosť, spolupráca, láska k blížnemu, odpúšťanie,

rešpektovanie inakosti a dobrá sociálna komunikácia.

Visited 63 times, 1 visit(s) today
spot_img

ZANECHAJ KOMENTÁR

Zdaj komentár
Zadajte svoje meno

Podporte spravodajský portál Denník VV

  • Nezamykáme články
  • Necenzurujeme komentáre
  • Nezverejňujeme platené články

Viac info o podpore nájdete tu: PODPORTE VV

Pravidelná mesačná podpora

Jednorázová podpora

Newsletter - Denník VV

Prihláste sa na odber článkov. Dva krát do týždňa Vám zašleme zhrnutie najpodstatnejších komentárov a názorov, ktoré vyšli na našom webe :)

*Po vyplnení formuláru Vám zašleme potvrdzujúci email, ktorý je potrebné potvrdiť.

Mohlo by Vás zaujímaťČLÁNKY
Odporúčane pre Vás